Dårlige betalere - og rykkerprocedure

Når man driver en virksomhed og giver kredit – i et eller andet omfang – så vil man fra tid til anden opleve at nogle kunder har lidt svært ved det der med at få betalt sine regninger til tiden. Det er uanset om man er vinduespudser, der lægger en regning i postkassen, eller om man er et webbureau der primært handler med andre virksomheder. Alle oplever dårlige betalere i et eller ande omfang.

At en kunde ikke betaler sin regning kan der være mange gode (og dårlige) grunde til. Oftest så skyldes det dog bare en forglemmelse, og derfor hurtigt ude af verden med en påmindelse eller rykkerskrivelse.

Hos os i BR Offset har vi siden ca. 2018 kørt med en fast rykkerprocedure, som jeg syntes virker rigtigt godt.

01

Betalingspåmindelsen

Når en faktura er forfalden (plus en 2-3 hverdage som buffer), så sender vi en betalingspåmindelse ud.
Det er en helt almindelig påmindelse, i en god tone, der i alt sin enkelthed forklarer at vi endnu ikke har modtaget betalingen for den omtalte faktura, og at vi regner med at det blot skyldes en forglemmelse.
Over 9 ud af 10 betaler deres faktura her.

02

Rykker 1

Når der er gået 3-5 hverdage efter påmindelsen, sender vi en “rigtig” rykker ud. Denne er pålagt et gebyr på 100,00 kr. oveni fakturaens hovedstol (totale beløb).

03

Rykker 2 og inkassovarsel

10 kalenderdage efter den første rykker er det blevet tid til at skrue bussen lidt på. Her sender vi endnu en rykker, samt endnu et rykkergebyr på 100,00 kr.
Er det en erhverskunde, tilføjer vi desuden kompensationsgebyr på 310,00 kr.
Derudover pålægger vi renter på 0,00% siden fakturaens forfald.
Slutteligt er der en inkasso-varsel som giver kunden 10 kalenderdage til at betale faktura inkl. diverse rykkere – ellers sender vi sagen til inkasso.

04

Overdragelse til inkasso

Vi bruger No Risk Inkasso.